Pages

Sunday 19 June 2011

Nak simpan Emas ke Duit kertas?????

Assalamualaikum

Ape kabar semua pembaca setia blog emasEDAR??? semoga semua sehat2 dan bertambah murah rezeki kita ya..Dalam pada tu, bila rezeki dah murah, jgn lupa pulak Allah yang mengurniakan rezeki tersebut. Semoga rezeki yang kita dapat tu diberkatiNya..InsyaAllah..

Alhamdulillah sehingga ke harini begitu ramai yang call saya semata2 nak tau pasal emas pelaburan.
Tak sangka pulak, macam-macam jenis soklan yang diorg tanye pasal emas:
  1. Ada yang call sebab dia cakap dah pantau lama emas ni..dan nak mula membeli..
  2. ada juga call sebab nak jadi dealer dan
  3. ada juga call sebab nak suruh join emas keluaran mereka!! hehehe..

takpe lah…walau ape pon tujuan anda, saya tetap akan melayan anda :)






Simpan Duit atau Simpan Emas??

Melindungi susut nilai wang yang disebabkan oleh INFLASI

Masih ramai yang tidak sedar akan hal ini. Sebelum saya kenal emas, saya pon x sedar benda ni..mana taknya, kalau sejak kecik mak bapak yang dok bagi duit untuk beli benda makan kat skolah.
tapi bila kita tengok balik, kecik2 dulu abah saya bagi 70sen je, tu pon dah cukup untuk beli air + nasik berlauk ayam + ais krim (kecik2 dulu suka makan aiskrim). Pastu siap ade lebih 10-20sen untuk simpan dalam tabung. Itu zaman saya, kalau zaman mak bapak saya, rasanya bawak 10sen je kot?tah tah 5sen je kot?? hehehe…
Cuba kita bandingkan dengan budak2 skolah zaman sekarang??
Benda makan yang sama jugak, tapi harganya boleh ke dapat macam harga yang macam saya bawak cuma 70sen dulu??Hishh memang MaGiK la kalau bawak 70sen je bleh beli semua yang saya senarai kat atas!!
Saya pon macam tak percaya, macam mana dulu2 bleh bawak 70sen je?Arghhhh….tak terpikir pon pasal ni semua sebelum saya kenal dengan Emas!!!
Yang paling besnya, nasi same je nasi dulu-dulu ngan nasi sekarang, air same je macam air dulu..aiskrim pon sama jugak..(abaikan rasa sedap ke x sedap..hehehe) tapi harganya melabung.
Dulu kalau dapat duit raya RM1.00 pon dah wow!! Melompat gembira..tapi budak2 sekarang kalau bagi RM1.00, siap cakap lagi..
“alah, pakcik tu bagi singgit je..kedekut betul”
hahah..siap kena kutuk lagi tu..hadoi la..
Kenapa semua ni berlaku??
Semua ni adalah disebabkan oleh INFLASiiiiiiiiiiiiii….
Ramai yang tak sedar semua ni kan???Macam mana nak sedar, maksud inflasi pon taktau betui tak??haa..jom kita tengok kamus ape maksud inflasi

ok??dah tengok maksud inflasi??Good..so, sebab tu la harga barang smua naik, ini secara tak langsung membawa maksud nilai wang kertas kita semakin kecil atau lebih tepat lagi semakin SuSut!!
Jom kita tengok dari sudut kewangan pulak.
Simpan wang kertas:
Katakan kita ambil contoh bentuk simpanan yang paling famous sekali
1. Amanah Saham Bumiputera:
tahun 2010 baru2 ni kita dapat: Dividen + Bonus = 8.75% setahun
Banyak jugak 8%++ tu, tapi kalau kita tolak kadar inflasi setahun dalam negara kita ni lebih kurang 3%
8.75%(dividen+bonus)  tolak 3% (susut nilai) tolak 2.5% (zakat) = 3.25%
maksudnya kita untung dalam 3.25%!!!
2. Fix Deposit, FD
Kita ambik la paling hebat pon dalam 4% nak bg nampak hebat sket katakatan 5%
5% (interest) tolak 3% (susut nilai) tolak 2.5% (zakat)
=-0.5%
alamak, ni nak kata untung ke rugi ni?
3. Emas pelaburan
Kalau ikut tahun lepas, peratus keuntungan adalah sebanyak 25.32%
Ok jom kita buat calculation untuk emas pulak
tahun 2010 kenaikkan harga emas adalah 25.32%
Kadar inflasi 0% (sebab emas ni inflasi sifar hihi)
Zakat 2.5%
Jadi, keuntungan kita dapat adalah ; 25%(kenaikan harga emas)  tolak 2.5% (zakat) = 22.5%
maksudnya kita untung dalam 22.5%!!
Alhamdulillah, tahniah kepada mereka yang dah mula menyimpan emas :)
Banyak tuu…20%++ bukan senang nak dapat untung sebanyak itu!! Cuma kita kurang didedahkan dengan pelaburan emas betul tak..yang kita tau harga emas memang dok naik..tiap2 tahun naik..
Memang saya tak pertikaikan memang setiap masa orang akan cakap harga emas ni MAHAL..tanye je la time bila pon..kalau tanye tahun lepas masa saya beli emas masa tu harga baru RM130/gram tapi masa tu pon orang kata MAHAL!! hihihi..Betul tak??
Ok, maklumat berkaitan inflasi 3% tu saya dapat dari keratan akhbar berikut.Ok jom kita baca ARKIB : 29/03/2011 UTUSAN MALAYSIA

Jadi?? Simpan Emas atau Simpan Wang Kertas? Apa pun jawapannya, saya doakan semoga anda dimurahkan rezeki.. :)
Memandangkan agak panjang penulisan kali ni, jadi nantikan penulisan seterusnya…


Anda boleh hubungi saya atau komen dalam blog ini.saya akan melayan anda...hehehe :)

No comments:

Post a Comment